vissza

A Balaton mindig is a hajósok és a vitorlások kedvenc helye volt. Éppen ezért érdekes, hogy mi volt a legnagyobb baleset, katasztrófa a tavon? Ezt fogjuk most bemutatni.

Ez volt a Balaton legnagyobb hajókatasztrófája

Ha egy furcsa hasonlattal szeretnénk élni, akkor mondhatnánk azt, hogy Pajtás volt a Balaton Titanicja. Ez volt ugyanis annak a hajónak a neve, amely 1954-ben elsüllyedt a magyar tengeren. Sajnálatos módon számtalan áldozatot követelt ez a tragédia.

De mi vezetett hozzá? Hogyan történhetett meg a magyar hajózás mindmáig legnagyobb tragédiája? Ennek jártunk utána. A következő oldalon részletesen bemutatjuk az eseményeket.

A Pajtás tragédiája

A néhány évvel ezelőtti szintén tragikus sorsú Costa Concordia kapcsán már hallhattuk azt, hogy egy hajóskapitány legnagyobb szégyene az, amikor nem utolsóként hagyja el a süllyedő hajót. A tragédia tárgyalása során külön kiemelték ezt, nem is kerülhette el a 16 éves börtönbüntetést.

Azért érdemes megemlíteni ezt, mivel Vámosi Gyula, a Pajtás fűtője megőrizte józanságát, ezzel számos ember életet megmentve.A víz ömleni kezdett a belső terekbe, de ő ezt figyelmen kívül hagyva kiengedte a gőzt a kazánból, és így a hajó megmenekült a hamarosan bekövetkező robbanástól, ám ő életét veszítette, a Pajtás agyonnyomta.

Mivel a Balaton itt nem volt mély, félig kiállt a vízből még azután is hogy teljesen a meder aljára került, ám összesen 23 ember halt meg, köztük egy hétéves gyermek is, a többi ember pedig a még víz felett maradt részre húzódott.Közben a vitorlásverseny résztvevői azonnal segítséget nyújtottak, ám napokkal később is találtak egy életét vesztett áldozatot, akit az iszapba temetett a gőzös súlya.

A Tagore sétány őrzi a katasztrófa emlékét

Az esetről azonnali hírzárlat került érvénybe, a telefonvonalakat is figyelték, és a közlönyben csak 12 halott ember lett említve, a part mellett bámészkodók fényképezőgépeit elvették, a Pajtás kapitánya pedig nyolc hónapon át ült előzetes letartóztatásban és csak azután szabadulhatott ki, hogy soha, senkinek, semmilyen körülmények között nem beszélhet az esetről halála napjáig.

E tragédia ellenére a Pajtást kiemelték a vízből, felújították, és előbb a Siófok, majd később Dömösd néven kelhetett újra útra, ismét a Duna vizén, egészen 1987-ig, ekkor kivonták a forgalomból véglegesen.


A szerencsétlenség hosszú időkön át, egészen a rendszerváltás végéig volt eltussolva, és mindenki hallgatott róla, mint a sír. Azóta 1999-ben felállítottak egy szobrot a füredi Tagore-sétányon, mely egy hajóablakból az ég felé nyúló kezet formálva emlékeztet mindenkit a Magyarországi hajózás legnagyobb tragédiájára.

(vitorlazas.hu)

Fotó forrása:Bojár Sándor