vissza

Megérkezett a magyar fejlesztésű foileres high-tech trimarán a Balatonra. A Hungexpo névre keresztelt szuperhajó a 2018-as Kékszalagon mutatkozik be.

Megérkezett a magyar fejlesztésű trimarán a Balatonra

Megérkezett a magyar fejlesztésű foileres high-tech trimarán a Balatonra. A Hungexpo névre keresztelt szuperhajó a 2018-as Kékszalagon mutatkozik be.

Egy gyönyörű fehér madár készülődik a Club Aliga kikötőjében arra, hogy “felszálljon” az idei Kékszalagon. Egy soha nem látott példány, ami csak Magyarországon létezik, és egyetlen van belőle. A neve: Hungexpo – Hungarian Silence. A legmodernebb technológiák és anyagok felhasználásával készült hajó egy igazi nóvum, valódi hazai különlegesség.

Mi az, ami a Kékszalagot uraló katamaránoknál is gyorsabb?

Czap Zoltánnak, a Hungexpo – Hungarian Silence kormányosának elmondása szerint a megvalósításhoz az ötlet nagyjából 4 éve, a balatoni katamarán versenysikerek és ezt követő hegemóniájuk láttán fogalmazódott meg. A cél egy gyors, biztonságos és különleges hajó megépítése volt, amelyik a Kékszalag abszolút győzelemért szállhat vízre. Ehhez a közvetlen ihletet a földkerülő vitorlás versenyek sztárjai, a csúcstartó trimarán versenyhajók adták. A téma elmélyült tanulmányozása után kirajzolódott egy karbon technológiával megalkotott könnyű, foileres, tehát a vízből teljes testtel kiemelkedő háromtestű vitorlás képe. A koncepció megszületése utáni 3 év a tervezésről és a megvalósításról szólt.

A vitorlás tervezésének vezetője Fekete László volt, aki a könnyűszerkezetes repülőgépgyártás és a karbon technológiák szakértője. A kialakítás fő szempontja mindvégig az volt, hogy a hajó a balatoni versenyeken, a jellemzően rapszodikus szélviszonyok között is a legjobb teljesítményt nyújtsa. A trimarán kivitelt az indokolta, hogy ez a legbiztonságosabb többtestű hajóforma. Végül áramlástechnikai szempontból minden körülményhez igazodó hajótestet sikerült kifejleszteni. Ennek köszönhetően a hajó gyenge szélben és viharos körülmények között is maximális teljesítményt képes nyújtani.

Hazai fejlesztésekkel a világ élvonalába

A szél erősödésével a hajó sebessége is fokozottan nő, amit az egymás mögé helyezett forgó, wing árbócos soft nagyvitorlával értek el a készítők, biztosítva a maximális aerodinamikai hatásfokot. Ez nagyon hasonló a repülőgépszárnyaknál alkalmazott főprofil és flap rendszer működéséhez.

Amint a hajó sebessége eléri a 13-15 csomót (kb. 26 km/h) működésbe lépnek a foilerek és a T kiemelő kormány, ezek emelik a víz fölé a hajót, ezáltal minimálisra csökkentve a hajótest ellenállását a vízben, ami további sebességpotenciált eredményez. A nagy sebességű és biztonságos víz feletti „foileres” haladáshoz számos saját fejlesztésű innovatív megoldást valósítottak meg. A megépített trimarán formájával, teljes karbon szerkezetével és műszaki megoldásaival felveszi a versenyt a világ élvonalába tartozó sporthajókkal. Az építéshez szükséges karbonszövetet nagyon kedvező feltételek mellett a világ vezető szénszálas gyártója a Zoltek Toray Group biztosította.

A hajót Fekete László és Czap Zoltán a csapat aktív közreműködésével két éve építi, vízre pedig tavaly novemberben került először a Club Aliga kikötőjében, ami a hajó báziskikötője. Itt a csapat minden támogatást megkap munkához, a szerelésekhez, javításokhoz, daruzáshoz, a csapat kényelméről nem is beszélve. A motorost eddig szintén a Club Aliga biztosította.

A versenyszezon indulásával a motoroshajót a trimarán névadó szponzora, a Hungexpo Zrt. biztosítja. Az együttműködésnek köszönhetően a Hungexpo – Hungarian Silence megtekinthető lesz a Budapest Boat Show kiállításon is 2019. február 21-24. között.

A téli álmot követően tavasszal megkezdődött a tesztelés, és elkezdődtek az edzések is. Az első próbákat követően, az első három nap eredményeit figyelembe véve a középső hajótestet átépítették a még nagyobb felhajtóerő érdekében.

A Compass Magazin cikke itt folytatódik.

(hirbalaton.hu)